ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ: ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ Η ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΣΑΣ ΣΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ

0
246

Επιμέλεια: Τάσος Μώκας, Εκπαιδευτικός, Λογοθεραπευτής s.i.

Επιστημονικός υπεύθυνος Κιβωτού Εξέλιξης

   

Παρακάτω  θα μιλήσουμε για το πώς θα υποστηρίξουμε παιδιά με αισθητηριακά προβλήματα κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού με φίλους!

 

      Τα παιδιά που έχουν προβλήματα με την επεξεργασία των αισθητηριακών ερεθισμάτων, ως προς την κοινωνική αλληλεπίδραση με άλλα παιδιά μπορεί η εμπειρία μπορεί να μην είναι και πολύ ευχάριστη. Πηγαίνοντας στο σπίτι ενός φίλου, το παιχνίδι με έναν φίλο, μπορεί να φαίνεται σαν ένα δύσκολο κατόρθωμα για ένα παιδί που έχει υπερευαισθησίες ή για ένα παιδί που αναζητά την αισθητηριακή πληροφορία μέσω ενός κινητικού παιχνιδιού.  

Ακόμα και οι αισθητηριακές συμπεριφορές μπορεί σίγουρα να κάνουν την κοινωνική αλληλεπίδραση πιο δύσκολη, υπάρχουν όμως τρόποι για να υποστηρίξετε τα παιδιά στο να δημιουργήσουν θετικές εμπειρίες από το παιχνίδι με συνομηλίκους.

 Εδώ είναι μερικές ιδέες γι’αυτό:

 

1.   Πρόγραμμα στο παιχνίδι.

Επιλέξτε την ημέρα και την ώρα, την ημερομηνία του παιχνιδιού με σύνεση. Τα περισσότερα παιδιά (με ή χωρίς αισθητηριακές ανάγκες) τείνουν να έχουν μια ώρα της ημέρας, που έχουν καλύτερη απόδοση. Αυτή είναι η καλύτερη ευκαιρία για να επιτρέψετε στο παιδί σας να είναι πιο δημιουργικός και να αποκτήσει περισσότερες αισθητηριακές εμπειρίες!  

– Επίσης, φτιάξτε πρόγραμμα ημέρας και εβδομάδας.  

– Φροντίστε να είναι ευέλικτο.   Αυτό σας δίνει την δυνατότητα ομαλής μετάβασης και έτσι το παιδί μπορεί να μην αγχώνεται τι θα τον περιμένει στην συνέχεια.

 

2. Ενθαρρύνετε τον με ομαλές μεταβάσεις.

Το τσεκάρισμα είναι μια από τις απλές στρατηγικές μετάβασης για να βοηθήσετε το παιδί σας, χωρίς να οδηγηθεί στην  κατάρρευση/ματαίωση. Μπορείτε επίσης να χρησιμοποιήσετε αυτές τις στρατηγικές κατά την ώρα του παιχνιδιού, όπως και όταν τα παιδιά μετακινούνται από τη μία δραστηριότητα στην άλλη. 

 

3. Δομημένο πρόγραμμα και ίσως και εικονοποιημένο.

Αν είστε αυτός που φιλοξενεί το παιχνίδι των παιδιών στο σπίτι σας, μπορεί να είναι χρήσιμο να παρέχετε ένα χαλαρό πρόγραμμα για να βοηθήσετε το παιδί σας, να αισθάνεται ασφάλεια και να είναι προετοιμασμένο για το τι έρχεται στη συνέχεια. Αφήστε το παιδί σας να σας βοηθήσει να γράψετε ή να σχεδιάσετε εικόνες από ένα απλό πρόγραμμα των εκδηλώσεων. Να είστε προσεκτικοί για να μην δεσμεύσει τον εαυτό του σε πολύ συγκεκριμένες δραστηριότητες παιχνιδιού … αναπόφευκτα, μπορεί τα πράγματα να μην πάνε όπως έχουν προγραμματιστεί και αυτό θα μπορούσε κάλλιστα να το οδηγήσει σε κατάρρευση. 

 

4. Χρησιμοποιήστε τα αισθητηριακά σας εργαλεία.

Οι περισσότεροι γονείς των παιδιών με αισθητηριακές ανάγκες και δυσκολίες γνωρίζουν τι πρέπει να κάνουν για να στηρίξουν και να βοηθήσουν το παιδί να νιώθει ήρεμο. Αυτό μπορεί να γίνει με προφορικά αισθητηριακά  παιχνίδια, απτικές δραστηριότητες, οπτικά αισθητηριακά  παιχνίδια, άλματα, αιωρήσεις, κινητικές δραστηριότητες .

Αν πάμε στο σπίτι κάποιου άλλου, μπορούμε να πάρουμε μαζί μας παιχνίδια που του είναι οικεία, ώστε να τα παίξει και με τα άλλα παιδιά! Αν είστε αυτοί που φιλοξενούν το παιχνίδι, προτείνεται αισθητηριακές δραστηριότητες που βοηθούν στην ηρεμία και τη ρύθμιση του παιδιού σας, όπως δραστηριότητες παιχνιδιού και  παιχνίδια κίνησης, φαγώσιμα (κράκερ, κουλούρι Θεσσαλονίκης, παξιμάδια) . Είτε έχουν αισθητηριακές ανάγκες ή όχι, τα περισσότερα παιδιά αγαπούν την εξερεύνηση με αισθητηριακά αποτελέσματα και δράση!

 

 

5. Συζήτηση

Συζητήστε για τις αισθητηριακές ανάγκες του παιδιού σας, όπως και αυτό για αυτές.

 

6. Καθιερώστε διαλλείματα

Πριν αρχίζει το παιχνίδι, μιλήσετε με το παιδί σας και δημιουργήστε ένα ήσυχο χώρο ή «χώρο διαλειμματος». Αυτό δεν πρόκειται να χρησιμοποιηθεί ως «time out» ή τιμωρία, αλλά ως εκούσια επιλογή από το παιδί ώστε αν χρειάζεται ένα διάλειμμα στη δράση, να μπορεί να ηρεμήσει.  

 

7. Επιλέξτε σωστά την τοποθεσία

Αντί να παίζουν στο σπίτι σας ή το σπίτι ενός φίλου, μπορούν να συναντιούνται στο αγαπημένο μέρος που έχει ήδη σχεδιαστεί για να καλύψει τις αισθητηριακές ανάγκες του παιδιού σας.  Μια παιδική χαρά, ένα μονοπάτι πεζοπορίας, ή μια πισίνα μπορεί να είναι οι επιλογές για τα παιδιά, ή μια βιβλιοθήκη, ένα κέντρο της φύσης, ή ένα μουσείο .

 

8. Ετοιμάστε, προετοιμάστε

Ετοιμάστε, προετοιμάστε να μιλήσετε στο παιδί σας, για τις αισθητηριακές εμπειρίες που συχνά πυροδοτούν την ανασφάλεια του (π.χ. δυνατούς θορύβους, οσμές, έντονες κινήσεις). Δώστε του την δυνατότητα να επιλέξει και να προετοιμάσετε πολλά πράγματα μαζί.

 

 

9. Ρωτήστε τους ειδικούς

Για τα παιδιά με προβλήματα αισθητηριακής επεξεργασίας που επιδεικνύουν σημαντικές αισθητηριακές συμπεριφορές και ίσως επιθετικότητα, μπορεί να είναι πιο κατάλληλο να το εντάξουμε σε μια θεραπευτική ομάδα κοινωνικών δεξιοτήτων,  με την εποπτεία εργοθεραπευτή ή / και Λογοθεραπευτή που γνωρίζει τι είναι αισθητηριακή ολοκλήρωση.

 

Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε μαζί μας στο

 

τηλέφωνο  26650 21186 και στο email: kivotosexelixis@yahoo.gr

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ