Αισθητηριακές δυσκολίες και καλοκαίρι.

0
713

 

Γράφει ο Βασίλης Γούσης, Εργοθεραπευτής, επιστημονικός συνεργάτης Κιβωτού Εξέλιξης.

 

Ο ζεστός καιρός και οι πιο χαλαροί ρυθμοί του καλοκαιριού προσφέρουν εξαιρετικές ευκαιρίες για τα παιδιά να προσλάβουν  πολλά αισθητηριακά ερεθίσματα μέσω ευχάριστων δραστηριοτήτων. Η εκμάθηση νέων δεξιοτήτων μπορεί να είναι πιο εύκολη, χωρίς την σχολική πίεση.

Για ορισμένα παιδιά, όμως, με αισθητηριακές δυσκολίες που έχουν την ανάγκη για ρουτίνες και ένα πιο δομημένο καθημερινό πρόγραμμα, το καλοκαίρι μπορεί να τα αποπροσανατολίσει. Η μετάβαση από το σχολείο σε ένα καλοκαιρινό

πρόγραμμα ή κατασκήνωση μπορεί να είναι δύσκολη, και  οι διακοπές, ακόμα και όταν είναι ευχάριστες, μπορεί να διαταράξει περαιτέρω την ρουτίνα ενός παιδιού. Παρακάτω είναι μερικές προτάσεις που μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά με δυσκολίες αισθητηριακής ολοκλήρωσης, και τους γονείς τους, να απολαύσουν τους καλοκαιρινούς μήνες.

Κατασκηνώσεις

Ενημερώστε τους υπεύθυνους της κατασκήνωσης.  Άνθρωποι που δεν είναι ενήμεροι μπορούν να παρερμηνεύσουν την αισθητηριακή αμυντικότητα, την ανασφάλεια στην  βαρύτητα και τον κινητικό σχεδιασμό ως προβλήματα συμπεριφοράς. Εξηγήστε την έννοια  της αισθητηριακής ολοκλήρωσης και επισημάνετε τις δυσκολίες του παιδιού σας και τις στρατηγικές αναχαίτισής τους. Εφόσον το παιδί παρακολουθείται από εργοθεραπευτή, ζητήστε να επικοινωνήσει με τους υπεύθυνους της κατασκήνωσης.

ότι οι εργασίες για το παιδί σας.

Βάλτε στα πράγματα του παιδιού κάποια από τα αντικείμενα της αισθητηριακής δίαιτας.

Μια αισθητηριακή δίαιτα αποτελείται από μια ποικιλία από πολυ-αισθητικές εμπειρίες που βοηθούν μια παιδιού να διατηρεί την αυτορρύθμισή του. Ο εργοθεραπευτής ενός παιδιού μπορεί να δώσει οδηγίες σχετικά με τις αισθητηριακές δραστηριότητες πρέπει να εφαρμοστούν από τους γονείς, τους δασκάλους, και άλλα άτομα που εργάζονται με το παιδί κατά τη διάρκεια τους καλοκαιρινούς μήνες. Είδη που συχνά απαγορεύονται στο σχολείο, όπως ξινά τρόφιμα, τσίχλες, τα αντικείμενα που πιέζεις, θεραπευτικές πλαστελίνες και άμμος, μπορούν να εύκολα να μεταφερθούν. Εξηγήστε σχετικά με τον σκοπό της αισθητηριακής δίαιτας με τους ανθρώπους της κατασκήνωσης ώστε να χρησιμοποιούν αυτά τα υλικά και δραστηριότητες.

Ταξίδια

Κάνετε συχνές «στάσεις κίνησης».

Όταν ταξιδεύετε με το αυτοκίνητο, κάντε συχνές στάσεις που περιλαμβάνουν ευκαιρίες για  κίνηση. Μπορείτε να παίξετε για λίγο με την μπάλα ή λίγο κυνηγητό ή Frisbee, ή να σπρώξετε ένα αυτοκίνητο για βαριά σωματική δουλειά.

Καθιερώστε ρουτίνες ακόμα και όταν είστε μακριά από το σπίτι.

Προσπαθήστε τα γεύματα και ο ύπνος να έχουν την ίδια ρουτίνα, εκτός από πολύ ειδικές περιπτώσεις. Αυτό παρέχει την απαραίτητη ενέργεια για τις δραστηριότητες της επόμενης ημέρας.

Συνεχίστε τις δραστηριότητες αισθητηριακής δίαιτας, ενώ βρίσκεστε μακριά.

Φέρτε μαζί κάποιο από τα γνωστά παιχνίδια ή ρούχα του παιδιού για να διευκολύνετε τη μετάβαση  από  οικείο σε μη οικείο περιβάλλον. Δοκιμάστε μασάζ και μουσική για άνεση.

Εκπαιδεύστε τους συγγενείς.

Υπενθυμίστε σε μέλη της οικογένειας για τις αισθητηριακές δυσκολίες και τις ανάγκες του παιδιού για μια σταθερή, ισορροπημένη αισθητηριακή δίαιτα και οι απαραίτητες στο μέτρο του δυνατού διευκολύνσεις που θα χρειαστεί να γίνουν για να είναι το καλοκαίρι μια ευχάριστη εμπειρία.

Καλοκαιρινές αισθητηριακές δραστηριότητες

Πηγαίνετε στην παιδική χαρά συχνά.

Η αναρρίχηση, η κούνια, το γλίστρημα από την τσουλήθρα, το κρέμασμα από το μονόζυγο και ο εξοπλισμός της παιδικής χαράς  είναι εξαιρετικές αισθητικές δραστηριότητες. Τα μεγαλύτερα αδέλφια ή  οι φίλοι μπορούν να γίνουν μοντέλα για τις δραστηριότητες παιχνιδιού για να βοηθήσει ένα παιδί με δυσκολία στον προγραμματισμό και τον κινητικό συντονισμό.

Κάντε δραστηριότητες «βρώμικου παιχνιδιού» σε εξωτερικούς χώρους  για περισσότερη αισθητηριακή διασκέδαση.

Προτείνετε στο παιδί  να παίξει με κρέμα ξυρίσματος, δαχτυλομπογιές, σχεδιάστε διαδρομές στο πεζοδρόμιο με κιμωλία. Αντί για βούρτσες  δώστε ραβδιά, κουκουνάρια ή άλλα φυσικά αντικείμενα. Αντί για χαρτί μπορείτε να χρησιμοποιήσετε πέτρες διαφόρων μεγεθών και είδους, διάφορες ξύλινες επιφάνειες. Προσθέστε άμμο για να γίνει η ζωγραφική μια νέα απτική εμπειρία.

Κολύμπι

Το νερό είναι ένα άριστο περιβάλλον για την  ισχυρή παροχή αισθητηριακής εισροής και δυνατότητα αύξησης της μυϊκής δύναμης και της αντοχής. Προσπαθήστε να γίνονται δραστηριότητες στο νερό κάθε μέρα όσο είναι δυνατό. Είναι ωφέλιμο να δοκιμάζει παραλίες με διαφορετικού είδους παραλία και νερό καθώς θα επιτρέψει στο παιδί να έρθει σε επαφή με διαφορετικά ερεθίσματα κάθε φορά, όπως παραλίες με άμμο, βότσαλο χοντρό ή λεπτό, θάλασσες με κρύο ή πιο ζεστό νερό. Χρησιμοποιήστε διάφορες συσκευές, συμπεριλαμβανομένων των μαγιό διαφορετικών υφασμάτων, μάσκες, αναπνευστήρες, πώματα για τη μύτη και/ή ωτοασπίδες, έως ότου το παιδί είναι άνετο με το νερό. Αφήστε να κολυμπήσει σε ρηχά ή πιο βαθιά νερά ( με εποπτεία), να βάλει το κεφάλι κάτω από το νερό, προκειμένου να αποκτήσει αυτοπεποίθηση και να νιώσει ασφάλεια σε σχέση με τη θάλασσα.

Κατασκευάστε διαδρομές με εμπόδια.

Αν υπάρχει αυλή ή κάποιος μεγάλος χώρος στο σπίτι δημιουργήστε διαδρομές με εμπόδια, λαβυρίνθους, «βραχάκια» για να πηδάει από το ένα στο άλλο, πάρτε μακρόστενες σανίδες για να ισορροπεί, βάλτε διαφορετικού μεγέθους κουτιά για να πηγαίνει από το ένα στο άλλο, είτε φορώντας παπούτσια είτε όχι για περισσότερη αισθητηριακή δράση.

Κάντε πεζοπορίες και εκδρομές με ποδήλατο.

Η μυϊκή δύναμη και αντοχή μπορεί να βελτιωθεί με σύντομες στην αρχή και σταδιακά αυξανόμενες διαδρομές με ποδήλατο ή τα πόδια. Προτιμήστε ομαλές και σύντομες σε διάρκεια στην αρχή διαδρομές και προσθέστε διάρκεια και άλλου είδους επιφάνειες. Προγραμματίστε μια έκπληξη ανταμοιβή στον προορισμό.

Πηγαίνετε στην παραλία.

 Ενθαρρύνετε το παιδί να χτίσει με άμμο, να περπατήσει ή να τρέξει κατά μήκος της ακτής, και, φυσικά, να παίξει στο νερό. Για να μειωθεί το άγχος λόγω της απτικής αμυντικότητας, πάρτε κουβαδάκια και παιδικά  εργαλεία για σκάψιμο, παπούτσια παραλίας, επιπλέον ρούχα, και μεγάλες κουβέρτες για τον έλεγχο της ποσότητας επαφής με την άμμο, εάν είναι απαραίτητο.

Να θυμάστε ότι το περπάτημα στο γρασίδι, το κρύο φαγητό, το να ιδρώνεις λόγω του ζεστού περιβάλλοντος είναι από μόνες τους ισχυρές αισθητηριακές εμπειρίες. Δεν χρειάζεται πάντα ειδικό εξοπλισμό για την παροχή τέτοιων ερεθισμάτων. Αφήστε τα παιδιά χρησιμοποιούν τη φαντασία τους και ό, τι είναι γύρω, πριν την αγορά προϊόντων.

Οτιδήποτε μπορεί να γίνει παιχνίδι από ένα παιδί!!

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ