Πως μπορούμε να δουλέψουμε την μαθησιακή απόδοση του παιδιού στην θάλασσα.

0
186

 

Επιμέλεια:  Τάσος Μώκας, Εκπαιδευτικός, Λογοθεραπευτής s.i.   Επιστημονικός υπεύθυνος Κιβωτού Εξέλιξης

 

Τελειώνει το σχολείο!!!

Άγχος καλοκαιρινών δραστηριοτήτων και ενασχόλησης για τα παιδιά αρχίζει και διακατέχει τους περισσότερους γονείς. Τι είναι θα είναι αυτές οι δραστηριότητες  και πως ακριβώς θα βοηθήσουν τα παιδιά πρώτης σχολικής ηλικίας. Αυτό το άγχος που πολλές φορές κατά την διάρκεια των διακοπών μας πιάνει, ίσως είναι και ένας παραλογισμός, ειδικότερα στα παιδιά που βρίσκονται στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού, στο να ασχοληθούν και την περίοδο των διακοπών με τα μαθήματα τους κτλ. Αυτό φυσικά ίσως δηλώνει και μια εσωτερική ανάγκη των ενηλίκων (γονέων), οι οποίοι μπορεί να καταχραστούν το δικαίωμα των διακοπών, που έχουν τα παιδιά τους. Δηλαδή, αναπτυξιακά την ανάγκη το νευρικό τους σύστημα, να αποθηκεύσει την γνώση και να προετοιμαστεί για την επόμενη γνώση, που θα φέρει η επόμενη τάξη. Και εδώ ερχόμαστε να πούμε ότι εμείς την περίοδο της άδειας μας, δεν θέλουμε να ακούσουμε για την δουλειά μας, τις υποχρεώσεις μας και θέλουμε να ξεκουραστούμε τόσο πενυματικά όσο και σωματικά, όπως έτσι ακριβώς το ίδιο συμβεί και με τα παιδιά. Τα παιδιά φυσικά πολλές φορές καλούνται ακόμη και την περίοδο των διακοπών (να δουλέψουν), να εξαναγκαστούν να ξανακάνουν την ύλη του σχολείου. Μπορεί < η επανάληψη να είναι η μήτηρ πάσης μαθήσεως >, αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να είναι και ο κανόνας. Τα παιδιά πρέπει να έχουν την δυνατότητα να παίξουν και ιδιαίτερα να παίξουν έξω στην φύση, που επεκτείνει και τις αισθήσεις, που βοηθούν γενικότερα στην αποθήκευση της γνώσης. Άρα αυτό που έχουμε κατά νου είναι αν η διαδικασία που βάζουμε τα παιδιά, είναι γιατί το χρειάζονται τα παιδιά ή γιατί είναι εσωτερική ανάγκη δική μας (ενηλίκων). Όπως και να έχει όμως, σκεφτήκαμε να σας κάνουμε κάποιες προτάσεις ώστε αυτό να γίνεται πιο εποικοδομητικά και να βοηθά και την σχέση γονέα και παιδιού, αλλά και την μάθηση του.

  • Μπορούμε να δουλέψουμε την επίγνωση ρίμας, γράφοντας στην άμμο ( καταλήξεις με λέξεις που ακούγονται το ίδιο, π.χ. –ατα, – ιζω κ.α.).
  • Μπορούμε να ζωγραφίσουμε ζώα που κάνουν κάποιον συγκεκριμένο ήχο.
  • Μπορούμε να χτίσουμε κάτι με την άμμο ή τις πέτρες και μετά να δουλέψουμε με την περιγραφή και την σημασιολογία.
  • Μπορούμε να βάλουμε νερό από την θάλασσα και να δουλέψουμε τις ποσότητες.
  • Μπορούμε να παίξουμε με την άμμο και τις πέτρες, με ποσότητες, κιλά κτλ.
  • Μπορούμε να έχουμε έναν μαρκαδόρο και να ζωγραφίσουμε πάνω στις πέτρες, είτε γράμματα, είτε αριθμούς, είτε συναισθήματα.
  • Μπορούμε να σχηματίσουμε ολόκληρες λέξεις με ζωγραφισμένες πέτρες και να βάζουμε τόνους με ένα ξυλάκι.
  • Μπορούμε να φτιάξουμε μεμονωμένα γράμματα.
  • Μπορούμε να κόψουμε κολάζ από εφημερίδα και να δημιουργήσουμε άλμπουμ με τα γεγονότα του καλοκαιριού.
  • Μπορούμε να μαζέψουμε ζωύφια του καλοκαιριού και να κάνουμε μια παρουσίαση στην τάξη μας, όταν ξανανοίξει το σχολείο.
  • Μαζεύουμε κοχύλια, φύλλα και κάνουμε μαθηματικές πράξεις.
  • Μπορούμε να δημιουργήσουμε με το αντηλιακό, γράμματα, αριθμούς, ολόκληρες προτάσεις και μαθηματικές πράξεις.
  • Μπορούμε να κάνουμε κατηγοριοποίηση για τα ζώα της θάλασσας, τα φυτά που βλέπουμε και να φτιάξουμε μια έκθεση, είτε λεκτικά, είτε γραφοφωνημικά.
  • Μπορούμε να πάρουμε τα καπάκια από το εμφιαλωμένο νερό, να παίξουμε παιχνίδια στρατηγικής, ανταγωνισμού ή να ζωγραφίσουμε συναισθήματα πάνω τους.
  • Μπορούμε να παίξουμε με τα καπάκια, σκάκι, τάβλι, memory, να τα κολλήσουμε και να φτιάξουμε κάδρα.
  • Διαλύουμε τα παιχνίδια μας και τα ξαναφτιάχνουμε. Μην ξεχνάτε ότι αυτό χρειάζεται σχεδιασμό και επίλυση προβλήματος.
  • Παίζουμε με γλωσσοδέτες ή φτιάχνουμε δικά μας λεκτικά παιχνίδια.

 

Σκεφτόμαστε και ξανασκεφτόμαστε, ότι η γνώση είναι κάτι που διαχέεται, σε όλα τα περιβάλλοντα, δεν αποτελεί κάτι τυποποιημένο σε μια κόλλα χαρτί κτλ.   Δίνουμε την δυνατότητα στα παιδιά να κάνουν λάθος, να αλληλεπιδράσουν, να ζητήσουν την γνώση μόνοι τους και όχι τυποποιημένα μέσα σε μια κόλλα χαρτί.

 

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ