Πως προετοιμάζουμε τα παιδιά για την σχολική χρονιά

0
369

 

Γράφει η Ουρανία Παπαχρήστου, επιστημονική συνεργάτης Κιβωτού Εξέλιξης

 

Το Καλοκαίρι τελείωσε και οι ημέρες της ξεγνοιασιάς δίνουν την θέση τους σιγά- σιγά στο καθημερινό πρόγραμμα. Μετά από εβδομάδες σχολικών διακοπών και παιχνιδιού είναι δύσκολο για τα παιδιά να επιστρέψουν στο σχολείο. Η ξαφνική μετάβαση από τις διακοπές πίσω στα θρανία είναι λογικό να δημιουργεί στα παιδιά άγχος. Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς τα παιδιά νιώθουν χαρούμενα και ενθουσιασμένα που θα ξανασυναντήσουν τους φίλους τους, αλλά παράλληλα σηματοδοτείται για αυτά μια αγχωτική περίοδος , λόγω των αλλαγών που θα αντιμετωπίσουν: αλλαγή σχολείου  ή αν περνούν για πρώτη φορά την πόρτα του δημοτικού ή του γυμνασίου, νέοι δάσκαλοι, καινούργια βιβλία, πιο δύσκολα μαθήματα. Ως γονείς δεν χρειάζεται να αγχωθείτε , απλά είναι σημαντικό να δημιουργήσετε ένα πρόγραμμα που θα βοηθήσει εσάς και το παιδί σας να οργανωθείτε για το ξεκίνημα της νέας σχολικής χρονιάς. Υπάρχουν κάποια βήματα που μπορείτε να ακολουθήσετε ώστε να προετοιμάσετε την ομαλή επιστροφή του στο σχολείο.

 

  • Συζητείστε με το παιδί για τα άγχη και τις φοβίες που πιθανόν να έχει για τη νέα σχολική χρονιά. Ενημερώστε το για τυχόν απορίες που έχει:  για την ύλη του σχολείου, για το ωράριο μαθημάτων, την ακριβή ημερομηνία έναρξης του σχολείου. Εάν το παιδί είναι αγχωμένο για το άγνωστο σχολικό περιβάλλον ,μπορείτε να πάτε μια βόλτα  να δει το καινούργιο του σχολείο , τις αίθουσες , την αυλή ή φωτογραφίες με σχολικές δραστηριότητες, ώστε να μην νιώθει »χαμένο» την πρώτη μέρα στο σχολείο. Εξηγήστε του ότι θα είστε εκεί σε όποια δυσκολία παρουσιαστεί , για να το βοηθήσετε.
  • Διαμορφώστε νέο πρόγραμμα για τον ύπνο, ξεκινώντας τουλάχιστον 1-2 εβδομάδες πριν την έναρξη των σχολείων. Το Καλοκαίρι τα περισσότερα παιδιά ακολουθούν χαλαρά ωράρια ύπνου, κοιμούνται αργά και ξυπνάνε αργά. Γι’ αυτό θα πρέπει να καθιερώσετε μια ρουτίνα ύπνου, ώστε τα παιδιά σταδιακά να συνηθίσουν ξανά το πρωινό ξύπνημα. Μην περιμένετε αυτό να συμβεί αμέσως. Θα πρέπει σταδιακά να αλλάξει αυτό. Αν για παράδειγμα το παιδί σας πήγαινε για ύπνο στις 12 ,θα ξεκινήσετε να πηγαίνετε για ύπνο 30 λεπτά νωρίτερα στην αρχή για 3-4 μέρες, μέχρι σταδιακά να φτάσετε στην επιθυμητή ώρα.
  • Δημιουργείστε μια ρουτίνα υγιεινού πρωινού. Οι διατροφικές συνήθειες στην περίοδο των διακοπών αλλάζουν, τρώμε πιο συχνά φαγητό έξω και τα παιδιά τρώνε πιο συχνά ανθυγιεινά φαγητά . Γι’ αυτό καλό είναι τα παιδιά πριν πάνε στο σχολείο να τρώνε ένα υγιεινό πρωινό, που θα τα βοηθήσει να είναι συγκεντρωμένα κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Ένα υγιεινό πρωινό βοηθάει το παιδί να είναι συγκεντρωμένο και ενεργητικό κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας.
  • Οργανώστε το δωμάτιο και το χώρο μελέτης του παιδιού. Ενθαρρύνετε το παιδί να συμμετέχει στην διαμόρφωση του δωματίου, ώστε να δημιουργηθεί ένα δωμάτιο, όπου το παιδί θα έχει βάλει στοιχεία της προσωπικότητας του και θα νιώθει ασφάλεια και άνεση. Είναι σημαντικό το δωμάτιο να είναι φωτεινό και ο χώρος που θα μελετά το παιδί, να είναι ένα ήσυχο μέρος , χωρίς πολλά ερεθίσματα, ώστε να μην διασπάται η προσοχή του κατά τη διάρκεια της μελέτης.

 

  • Οργανώστε τον ελεύθερο χρόνο του παιδιού. Το Καλοκαίρι τα παιδιά έχουν πάρα πολύ ελεύθερο χρόνο για παιχνίδι και βόλτες, με την έναρξη όμως της σχολικής χρονιάς αυτό αλλάζει. Οι βόλτες και τα ατελείωτα παιχνίδια λιγοστεύουν , γι’ αυτό θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα σταθερό και ξεκάθαρο καθημερινό πρόγραμμα , βασισμένο στις ανάγκες του παιδιού σας. Είναι χρήσιμο να υπάρχει ένα σταθερό ωράριο διαβάσματος, ώστε να βοηθήσετε το παιδί να οργανώσει το διάβασμα του. Οργανώστε τις εξωσχολικές δραστηριότητες του          ( Αγγλικά, χορός, αθλήματα …), με ρεαλιστικό τρόπο, χωρίς να υπερφορτώσετε το πρόγραμμα του. Συζητήστε με το παιδί τι δραστηριότητα θα του άρεσε να κάνει εκτός σχολείου, γιατί είναι πολύ σημαντικό το ίδιο να επιλέξει, τι θα κάνει στον ελεύθερο χρόνο του, για να μπορεί να εκτονώνει την ενέργεια του και να βρίσκει τρόπους χαλάρωσης. Βάλτε  κανόνες στον χρόνο  χρήσης της τηλεόρασης, του υπολογιστή και του Internet, ελέγχοντας όταν χρειάζεται το υλικό που έχει πρόσβαση. Μην ξεχνάτε όμως, πως όλα τα παιδιά, ανεξαιρέτου ηλικίας ,πάντα έχουν ανάγκη από παιχνίδι. Οπότε καλό είναι, μέσα στη μέρα, να τους δίνουμε την δυνατότητα για λίγο χρόνο ανεμελιάς.
  • Δημιουργείστε θετικό κλίμα για την νέα σχολική χρονιά. Πολλές φορές οι γονείς είναι περισσότερο αγχωμένοι για την νέα σχολική χρονιά, μεταφέροντας το άγχος αυτό και στα παιδιά τους. Δείξτε τη χαρά και τον ενθουσιασμό σας για τη νέα σχολική χρονιά, μη φορτώνεται το παιδί ,με τις προσδοκίες σας. Αντιθέτως ενθαρρύνετέ το να σας μιλήσει για τις δικές του προσδοκίες και στόχους. Συζητήστε μαζί του για προηγούμενες θετικές εμπειρίες, για τους νέους φίλους που μπορεί να κάνει , για τις δραστηριότητες που μπορεί να συμμετέχει και τα νέα πράγματα που μπορεί να μάθει, με τη νέα σχολική χρονιά.

 

Η διαδικασία της προσαρμογής κρατάει μερικές εβδομάδες, οπότε καλό είναι να μην έχετε μεγάλες απαιτήσεις από το παιδί σας, καθώς το κάθε παιδί έχει τον δικό του χρόνο προσαρμογής. Είναι σημαντικό να αφήσετε το παιδί σας να καταλάβει, ότι αντιλαμβάνεστε το άγχος που βιώνει και να του εξηγήσετε ότι είναι λογικό στάδιο της μετάβασης και ότι θα είστε εκεί για να το στηρίξετε. Θυμηθείτε πως ο καλός σχεδιασμός αποτελεί το κλειδί για την μείωση του άγχους  και διευκολύνει την  ομαλή μετάβαση του στο σχολείο, σε συνδυασμό πάντα με την υπομονή, την κατανόηση και την αγάπη σας!

 

 

 

 

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ