Τα στάδια της γλωσσικής ανάπτυξης

Two-Children-Picture1

5-9 μηνών
  • Ξεχωρίζουν τον τόνο της φωνής
  • Αποσπώνται από παιχνίδια που παράγουν ήχους και προσπαθούν να τα μιμηθούν
  • Διαφοροποιούν το κλάμα τους ανάλογα με την ανάγκη που θέλουν να εκφράσουν
  • Παράγουν τα πρώτα σύμφωνα και δημιουργούν σειρά ήχων, τους οποίους επαναλαμβάνουν
  • Παράγουν ήχους που προέρχονται από τα χείλη και από τη γλώσσα
  • Αποκτούν προσωδιακά στοιχεία στις εκφορές τους. Αρχίζουν να διακρίνουν το ύψος και την ένταση της φωνής.
  • Συνδέουν το πρώτο τους λεξιλόγιο, το οποίο αποτελείται από σειρές φωνηέντων και συμφώνων, με διάφορα γεγονότα και έτσι δίνουν νόημα στις εκφορές τους.
13-20 μηνών
  • Αναπτύσσουν τις δεξιότητες του ακροατή και ακούνε για να μαθαίνουν
  • Ανταποκρίνονται στο άκουσμα καθημερινών γνώριμων λέξεων
  • Γυρίζουν όταν ακούν το όνομά τους
  • Ανταποκρίνονται σε παιχνίδια με τραγούδια
  • Αρχίζουν να αντιλαμβάνονται ότι υπάρχουν και άλλοι τρόποι καλύτεροι από το κλάμα για να αποκτήσουν αυτό που θέλουν
  • Αποκτούν στην ομιλία τους μουσικότητα καθώς και μονοσύλλαβους ή δισύλλαβους σταθερούς ήχους
  • Αρχίζουν να συνδέουν τις πρώτες τους λέξεις με τα πρόσωπα
  • Προσπαθούν να μιμηθούν διάφορους ήχους όπως ζώων, μεταφορικών μέσων κλπ
  • Χρησιμοποιούν σύντομες λέξεις χωρίς βέβαια σωστή άρθρωση
18 μηνών-2 ετών
  • Η κατανόηση του λόγου είναι σχεδόν πλήρης, γεγονός που θα επιτρέψει την έναρξη της μορφολογικής ή συντακτικής δημιουργίας του λόγου σε επίπεδο παραγωγής
  • Κατανοούν απλές οδηγίες
  • Ακούνε τις συζητήσεις των άλλων από απόσταση και κατανοούν την απλή ομιλία
  • Χρησιμοποιούν μικρές φράσεις
  • Κατονομάζουν αντικείμενα και ενέργειες της καθημερινότητάς τους
  • Κουβεντιάζουν μόνα τους ή με τα παιχνίδια τους
  • Χρησιμοποιούν τον τηλεγραφικό λόγο, μικρές φράσεις με τις βασικές μόνο πληροφορίες
  • Οι φράσεις τους αποτελούνται από ενεργητικά ρήματα, ουσιαστικά και προθέσεις
  • Τα περισσότερα παιδιά στην ηλικία των 2 ετών μαθαίνουν περίπου 50 νέες λέξεις το μήνα
  • Παρατηρείται διαφορά στο ρυθμό της γλωσσικής ανάπτυξης των αγοριών και των κοριτσιών, με τα κορίτσια να προηγούνται
3-4 ετών
  • Ανταποκρίνονται στο κάλεσμα από το άλλο δωμάτιο
  • Ενδιαφέρονται για τους ήχους του σπιτιού και του περιβάλλοντος
  • Τους αρέσει να ακούνε παραμύθια και τα παρακολουθούν με ευκολία
  • Θέτουν ερωτήσεις
  • Απαντούν σε ερωτήσεις και εκτελούν σύνθετες εντολές
  • Χρησιμοποιούν τις προθέσεις και τον πληθυντικό αριθμό
  • Συμμετέχουν σε συζητήσεις
  • Διηγούνται γεγονότα και εμπειρίες τους στο παρόν
  • Προφέρουν 300 περίπου λέξεις και κατανοούν 1.000
  • Λόγω της δυσκολίας να εκφράσουν σωστά τις σκέψεις τους, αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο να παρουσιάσουν φυσιολογικό τραυλισμό
4-5 ετών
  • Έχουν πλούσιο λεξιλόγιο που υπερβαίνει τις 1.000 λέξεις
  • Χρησιμοποιούν προτάσεις 8 ή περισσότερων λέξεων
  • Έχουν σωστή γραμματική και σύνταξη στο λόγο τους
  • Μπορούν να κάνουν ερωτήσεις και να εκφράσουν άρνηση
  • Αναφέρονται στο παρελθόν και στο μέλλον
  • Έχουν σωστή άρθρωση, ίσως να υπολείπεται το /ρ/ και τα συμπλέγματα
  • Διηγούνται ιστορίες
  • Γίνονται κατανοητά από όλους
6 ετών και άνω
  • Η ομιλία του παιδιού έχει αναπτυχθεί
  • Προφέρουν όλους τους ήχους και τα συμπλέγματα σωστά
  • Η ομιλία τους δεν παρουσιάζει γραμματικά και συντακτικά λάθη
  • Είναι έτοιμα να έρθουν σε επαφή με το γραπτό λόγο
  • Χρησιμοποιούν 2.500 λέξεις και κατανοούν περίπου 6.000
  • Έχουν αναπτύξει τη δεξιότητα προσανατολισμού στο χρόνο και μπορούν, χρησιμοποιώντας χρονικές εκφράσεις, να αφηγηθούν ιστορίες και γεγονότα με αρχή, μέση και τέλος
  • Αποκτούν λογική σκέψη
  • Έχουν αναπτύξει δεξιότητες πραγματολογικές και προσαρμόζουν την ομιλία τους με βάση την ηλικία και τις γνώσεις του συνομιλητή