Πότε υποψιαζόμαστε ότι ένα παιδί έχει μαθησιακές δυσκολίες

Το μεγάλο ραντεβού των παιδιών στην κοινωνία είναι η έναρξη ειδικότερα του σχολείου στο δημοτικό. Ένα παιδί για να μπορεί να ανταπεξέλθει επαρκώς μαθησιακά στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, αλλά και να κοινωνικοποιηθεί ώστε ανταπεξέλθει αργότερα στην κοινωνία πρέπει να μην:

  • δεν έχει ευχέρεια στον λόγο
  • δυσκολεύεται να προφέρει όλους τους ήχους/φωνήματα (π.χ. λολόι αντί ρολόι, φάλασσα αντί θάλασσα, ζέντρο αντί δέντρο, θάκα αντί σάκα, κ.α.),
  • είναι αδέξιο στην κίνηση (περπατάει, σκοντάφτει, ρίχνει πράγματα κάτω)
  • παρουσιάζει αμφιδεξιότητα (χρησιμοποιεί άλλοτε το δεξί χέρι και άλλοτε το αριστερό),
  • δε γνωρίζει την ηλικία του,
  • είναι αργό και αδέξιο όταν προσπαθεί να φορέσει τα παπούτσια του, το παλτό του κ.τ.λ.
  • δυσκολεύεται να κουμπωθεί
  • φορά ανάποδα τα παπούτσια του
  • δυσκολεύεται στο κουτσό, να στηριχθεί εναλλάξ στο κάθε πόδι, δεν έχει αίσθηση του ρυθμού (να συγχρονίζεται με τη μουσική όταν τρέχει, χτυπά παλαμάκια κ.τ.λ.)
  • κρατάει αδέξια το μολύβι και δυσκολεύεται να το χειριστεί (το πιέζει με δύναμη, ακατάστατη εργασία),
  • δεν μπορεί να μείνει στο περίγραμμα όταν χρωματίζει μια εικόνα
  • δυσκολεύεται όταν χρησιμοποιεί ψαλίδι
  • αντιστρέφει γράμματα ή αριθμούς όταν γράφει ή αντιγράφει
  • μιλάει «μωρουδίστικα»
  • μπερδεύει τη σειρά των λέξεων σε μια πρόταση
  • δυσκολεύεται να βάλει σε σειρά τις σκέψεις του όταν περιγράφει ή συζητάει κάποιο θέμα
  • χάνει τον ειρμό και αναλώνεται σε περιττές λεπτομέρειες όταν διηγείται μια ιστορία ή συζητά
  • ξεχνά μια εντολή ή ένα μήνυμα και πολλές φορές αναγκάζεται να ξαναρωτήσει
  • δεν μπορεί να γράψει σωστά το όνομα του από μνήμης
  • δυσκολεύεται να θυμηθεί παραμύθια και τραγούδια
  • αδυνατεί να μετρήσει ως το 20 μηχανικά
  • συγχέει τις ονομασίες των χρωμάτων
  • αποφεύγει να μιλήσει κοντά στους συμμαθητές του
  • βάζει εύκολα τα κλάματα
  • δείχνει δειλό
  • αφαιρείται και αργεί να εκτελέσει εντολές
  • είναι υπερκινητικό / υπερδραστήριο / υποτονικό
  • δυσκολεύεται να καθίσει φρόνιμο και ήσυχο για αρκετή ώρα
  • έχει αδύναμη ανοχή στην κόπωση
  • παίζει νευρικά με διάφορα αντικείμενα
  • δεν συγκεντρώνεται, δεν προσέχει
  • χάνει γρήγορα το ενδιαφέρον του μεταπηδώντας από τη μια δραστηριότητα στην άλλη
  • χάνει συχνά τα πράγματα του, κ.α.
  • τσούζουν τα μάτια του
  • δεν γνωρίζει έννοιες (χώρου, χρόνου)
  • δείχνει απομονωμένο κοινωνικά
  • έχει εμμονές με αντικείμενα και παιχνίδια
  • έχει δυσκολίες προσαρμογής