Γράφει ο Βασίλης Γούσης, Εργοθεραπευτής, επιστημονικός συνεργάτης Κιβωτού Εξέλιξης.

Ένας από τους στόχους μας ως εργοθεραπευτές είναι να βοηθήσουμε τα παιδιά με  απτική  υπερευαισθησία να επανεκπαιδεύσουν το νευρικό του ς σύστημα προκειμένου να εντοπίζουν  και να επεξεργάζονται διάφορα απτικά ερεθίσματα  και να συμμετέχουν με πιο συμβατό τρόπο για την ηλικία τους.

Παρακάτω αναφέρονται διάφορες δραστηριότητες που οι εργοθεραπευτές χρησιμοποιούν στο πλαίσιο των συνεδριών προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι δυσκολίες στην απτική υπερευαισθησία. Οι δραστηριότητες αυτές μπορούν επίσης να γίνουν  στο σπίτι, ως μέρος ενός προγράμματος άσκησης στο σπίτι.

  • Παίξτε μια ποικιλία μέσων (π.χ. σε μια λεκάνη με ρύζι ρύζι, δοχείο με άμμο ή διάφορα είδη άμμου, αφρό ξυρίσματος, δαχτυλομπογιές, μπάλες βαμβακιού, και κόλλα).
  • Τύλιγμα με κουβέρτα «σαν σάντουιτς»: τυλίξτε το παιδί σφιχτά μέσα σε ένα κουβέρτα με τα χέρια σταυρωμένα πάνω στο στήθος του / της ή δίπλα στο σώμα τους. Στη συνέχεια, δώστε στο παιδί πιέσεις για μεγαλύτερη απτική και ιδιοδεκτική εισροή ερεθίσματος βοηθώντας το να έχει  καλύτερη σωματική ενημερότητα.
  • Θεραπευτική πλαστελίνη( theraputty): Βάλτε το παιδί να εντοπίσει κέρματα ή άλλα μικρά αντικείμενα μέσα στη θεραπευτική πλαστελίνη (ή στην πλαστελίνη playdough ). Αυτή η δραστηριότητα θα λειτουργήσει για την ενδυνάμωση των δαχτύλων και της παλάμης ενώ παράλληλα παρέχεται απτική εισροή ερεθίσματος.
  • Κάνετε «προπόνηση» φορώντας λιγότερο προτιμώμενα ρούχα για μικρά χρονικά διαστήματα και σταδιακά αυξήστε το χρόνο (π.χ. τζιν και κάλτσες). Μια οπτική ή ακουστική βοήθεια μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην έναρξη και τη λήξη αυτού του διαστήματος για τη μείωση του άγχους του παιδιού.
  • Πρωτόκολλο Wilbarger και αισθητηριακή δίαιτα: επικοινωνήστε με ειδικευμένο στο  πρωτόκολλο εργοθεραπευτή σχετικά με το πώς το πρωτόκολλο μπορεί να εφαρμοστεί στο σπίτι με το παιδί. Το βούρτσισμα παρέχει πρόσθετη απτική αισθητηριακή εισροή και διέγερση στα χέρια, τα πόδια και την πλάτη. Το βούρτσισμα ακολουθούν πάντα συμπιέσεις, έτσι ώστε το παιδί λαμβάνει και  ιδιοδεκτικό ερεθισμό.

Συνολικά, ο στόχος των παραπάνω θεραπευτικών δραστηριοτήτων είναι να βοηθήσετε το παιδί να γίνει λιγότερο αγχωμένο και νευρικό όταν εκτίθεται σε τυπικές αισθητικές απτικές εμπειρίες. Είναι σημαντικό το παιδί να εκτίθεται σε αυτές τις αισθητικές εμπειρίες, έτσι ώστε να έχει την ευκαιρία να αναπτυχθεί και να μάθει μέσα στο περιβάλλον τους, καθώς και να συμβαδίσει με τα παιδιά της ηλικίας του.